fbpx

Na rynku marketingu internetowego możemy wyróżnić głównie trzy typy agencji — marketingową, seo i interaktywną. Każda z nich ma inny profil działalności oraz oferuje inne usługi. Bardzo często są one jednak mylone, nazywane zamiennie lub generalizowanie do “agencji marketingowej” co zupełnie nie jest prawdą. W tym tekście przedstawiamy trzy typy agencji, opisujemy je oraz pomagamy wybrać tę, która najlepiej spełni nasze oczekiwania w danej sytuacji. Krótki przegląd typów agencji poniżej.

Agencja SEO

Pierwszym typem agencji na rynku, z jakich możemy skorzystać, są agencje SEO. To firmy, które zajmują się pozycjonowaniem stron internetowych oraz wszystkimi zagadnieniami związanymi właśnie z witrynami i ich widocznością w Google. Agencje SEO zatrudniają najczęściej wielu specjalistów z branży IT. Do ich podstawowych usług należy tworzenie stron internetowych, optymalizacja witryny, działania pozycjonujące off page, czyli poza stroną internetową, wykonywanie audytów SEO i wszystkie działania, które zwiększą widoczność naszej witryny w internecie. Agencje SEO coraz częściej oferują również dodatkowe usługi, z których możemy skorzystać przy okazji pozycjonowania witryny. Mogą być to np. content marketing, copywriting czy tworzenie i obsługa kampanii reklamowych w Google Ads i Facebook Ads. Agencje SEO najczęściej działają zdalnie — internetowo, więc możemy wybierać je dowolnie i bez względu na odległości. Plusem takiego wyboru jest renoma marki i bezpieczeństwo współpracy. Wybierając agencję, możemy sprawdzić jej renomę oraz opinie, a same agencje dbają o takie elementy. Nie są też anonimowe i posiadają szerokie portfolio. W przeciwieństwie do prywatnych specjalistów i anonimowych freelancerów mamy przy takim wyborze wysoki poziom bezpieczeństwa i gwarancję profesjonalizmu. Nie musimy obawiać się o uszkodzenie witryny czy terminowości agencji. Firmy tego typu posiadają też dużo większe możliwości przerobowe i techniczne, gdyż zatrudniają wielu specjalistów zarówno z dziedziny PR i brandingu, marketingu, IT i innych dziedzin reklamy.

Agencja Marketingowa

Agencje marketingowe to drugi rodzaj agencji na rynku, który zajmuje się szeroko pojętą promocja marki. Agencje
marketingowe działają w najszerszym zakresie ze wszystkich trzech wymienionych typów agencji. Agencje marketingowe działają najczęściej w świecie realnym oraz świadczą usługi promocji w świecie rzeczywistym oraz w internecie. Pomagają one ustalać odpowiednią strategię marketingową, kreować wizerunek firmy, podejmować decyzje odnośnie sposobu promowania marki oraz wykonują wiele usług związanych już konkretnie z promocją marki. Działanie agencji marketingowych, często związane są również z Public Relations i budowaniem ogólnego wizerunku marki.

Agencja marketingowa pomaga zatem konkretnej marce czy firmie zaistnieć na rynku od strony promocji i marketingu. Wiele agencji oprócz usług ogólno marketingowych oferuje wykonywanie konkretnych czynności. Może być to projektowanie i tworzenie witryn internetowych, wdrażanie content marketingu, influencer marketingu, obsługa kampanii reklamowych, przeprowadzanie eventów, fotografia, tworzenie spotów video i wiele innych czynności. Jeśli chcemy promować się np. poprzez tv lub radio, również agencje marketingowe są najlepszym rozwiązaniem. Z usług agencji marketingowych warto korzystać, jeśli stworzyliśmy daną markę oraz chcemy rozpocząć ją promować. W takich agencjach dowiemy się jakie opcje mamy do wyboru oraz które z nich są najkorzystniejsze i które powinniśmy wykorzystać. Agencje marketingowe stanowią najliczniejszą grupę na polskim rynku, gdyż świadczą one szerokie i kompleksowe usługi oraz działały już na długo przed szybkim rozwojem internetu, a e-marketing wprowadziły jedynie do swoich usług z czasem.

Agencja Interaktywna

Trzecim rodzajem agencji na rynku są agencje interaktywne. Są one najmniej popularne, gdyż są specjalistyczne i powstały najpóźniej — wraz ze wzrostem popularności internetu i marketingu internetowego. Agencje interaktywne zajmują się działaniami promocyjnymi, które prowadzi się w internecie. Zadaniem agencji interaktywnych jest prowadzenie różnorodnych działań i strategii marketingowych w sieci i promowanie firmy dzięki marketingowi internetowemu. Ogólnie są to agencje, które zatrudniają specjalistów z różnych dziedzin. Oferują też szeroki zakres usług związanych z e-marketingiem. W porównaniu do agencji marketingowych wykonują one konkretne zlecenia i nie zajmują się przeważnie całościowym tworzeniem wizerunku czy ustalaniem strategii rozwoju i promocji marki. Agencja interaktywna tworzy jednak strategie marketingowe i oferuje konsulting z zakresu promocji w sieci.

Do najpopularniejszych usług agencji interaktywnych należy tworzenie stron internetowych, pozycjonowanie SEO, prowadzenie profili marek w social mediach, konfigurowanie i obsługa kampanii reklamowych w Google Ads i Facebook Ads czy content marketing. Agencje tego typu często oferują również usługi copywriterskie, pośredniczenie i wykonanie influencer marketingu czy tworzenie real-time marketing, viral-marketingu itp.

Jaką agencję wybrać?

Jeśli znamy już trzy typy agencji, które działają na rynku marketingu internetowego, możemy świadomie dokonać wyboru jednej z nich. Z pewnością warto wybierać agencję w taki sposób, aby maksymalnie wiele zadań zlecić jednej agencji. Dzięki temu nie musimy współpracować z kilkoma firmami, a osoby z danej firmy będą znać dobrze już naszą markę, witrynę czy cel, do jakiego dążymy. Agencje SEO powinniśmy wybierać, jeśli zależy nam tylko lub głównie na pozycjonowaniu witryny. Będzie to też dobry wybór, jeśli chcemy skorzystać z dodatkowych usług np. content marketingu lub uruchomienia kampanii reklamowej np. w Google Ads – ale głównie zależy z nam nad podnoszeniem pozycji witryny. Agencje interaktywne to najlepszy wybór, jeśli chcemy jedynie zamówić konkretne usługi związane z danym sposobem promowania się w sieci np. influencer marketingiem i wiemy, jak chcemy się reklamować. Agencje marketingowe będą z kolei najlepszym wyborem, jeśli zależy nam na ogólnym budowaniu marki w różnych kanałach media tj. radio, telewizja czy billboardy.